Anketimizde aşağıdaki bilgileri verip sizlerden cevap talebinde bulunmuştuk: Rahmi Bey’in Mâhur makamındaki Servinâzı Seyret Çıkmış Oyuna adlı şarkısından alınan aşağıdaki iki pasajdan hangisi eserin aslına uygundur ve/veya kulağınıza daha hoş gelmektedir? Bûselik – Mâhur Birinci şıktaki seslendirme, tam aşağıda yer alan notadaki gibi idi. Yani Arel-Ezgi-Uzdilek sistemindeki Mâhur makamı tanımına ve perde frekanslarına uygun; bir başka deyişle, iki kritik perde Bûselik ve Mâhur olarak kullanılmıştı.
Segâh – Eviç İkinci şıktaki seslendirme ise, tam aşağıda yer alan notadaki gibi idi. Yani iki kritik perde, Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde Mâhur makamı için değil, Rast makamı için tanımlanan Segâh – Eviç frekanslarıyla seslendirilmişti.
Sonuç: Anketimize 46 kişi cevap verdi:
Ek bilgi niteliğinde olmak üzere şunları iletmek isteriz: ‘Aralarında bir fark algılayamayan’ kişilerin sayısı muhtemelen daha çok. Bu yargıya, anketi yayınladığımız günden bu yana sayfalarımızı yaklaşık 3000 kişi ziyaret ettiği halde cevap verenlerin sayısının çok daha az oluşu nedeniyle varıyoruz. Bu eseri bilenlerin, genellikle (a) şıkkını seçtiklerine ilişkin bir gözlemimiz var. Bir başka deyişle, (a) şıkkını işaretleyenlerin bunu genellikle o icranın ‘aslına daha uygun’ olduğu için yaptıklarına, (b) şıkkını seçenlerin ise ‘kulaklarına daha hoş geldiği için’ tercihlerini bu yönde kullandıklarına ilişkin yorumlar aldık.
Yeni yorum ve görüşlerinizi Ankete katılan ve ilgilenen herkese katkılarından ötürü teşekkürler... |
Son Güncelleme: 15.09.2010 |