Frekans analizi yapılmış ses kayıtlarının kimlik
ve ölçüm bilgilerini bir veritabanında toplayarak hem bunlara kolay
erişim sağlayan hem de kimi istatistik yöntemlerden yararlanmak suretiyle
icrada kullanılmış perdelere ilişkin grafikler/sonuçlar üreten bir yazılımdır.
Paradoks veritabanı altyapısı üstünde çalışır. Yıldız Teknik Üniversitesi
Araştırma Fonu Başkanlığının Türk Makam Müziği Perdelerini Çalabilen
Piyano İmali projesi kapsamında yapılan ve toplanan kayıtların erişim
ve analizi amacıyla geliştirilmiştir. Ancak başka kullanımlara da açıktır.
Örneğin, aynı üniversitede yapılmış Türk halk müziğinde kullanılan perdelerle
ilgili bir bitirme tezinde yararlanılmıştır1.
İcraAnalizi'nin oluşturduğu tüm tablolar Excel formatında
kaydedilebilir. Dolayısıyle, programın çıktılarını kullanarak özel tablo
ve grafikler oluşturmak mümkündür.
Girdi Formatı
İcraAnalizi, ses kayıtlarının eşit zaman aralıklarıyla
ölçülmüş frekans değerlerini girdi olarak kabul eder. Genel olarak
Solo Explorer yazılımı çıktılarıyla
çalışılmaktadır ve bu yazılım ses kayıtları üzerinde saniyede 100 (yani
her santisaniyede 1) ölçüm yapmakta, sonucu Hertz ya da Cent cinsinden
metin dosyası (.TXT) olarak verebilmektedir. Cent cinsinden değerler,
-1'inci oktavda bulunan ve MIDI numarası 0 olan 8.1757989156 Hz'lik
sesle oluşturduğu aralık olarak verilmekte, dolayısıyle örneğin orta
Do (MIDI no'su 60 olan C4) için 6000 değerini üretmektedir. O nedenle,
başka sistemlerle yapılan analizler İcraAnalizi'ne okutulmak istenirse,
çıktının bir metin dosyasına şu formatta kaydedilmesi gerekir:
An (Santisaniye)
Değer (C-1 ile Oluşturduğu Aralık)
----------------
---------------------------------
0
3256
1
3251
2
3259
3
3259
4
3258
...
...
İcraAnalizi, ölçüm değerleri veritabanına aktarıldıktan
sonra, bu değerleri anlaşılır kılmak için bunlarla Türk musikisi perde
adları arasında bir eşleşme kurar. Aynı bir makamdaki çeşitli icralar
değişik âhenklerde (akortlarda) olabileceği için Batı müziği nota adlarını
kullanmak yerine bu yol yeğlenmiştir... Öte yandan, programın amacı
zaten doğru frekansları saptamak olduğuna göre, bu eşleştirmeyi yaparken
şöyle bir önkabul ve esnekliğe dayanmak zorunluluğu duyulmuştur: Oktav
işitsel olarak 17 eşit aralığa bölünür, bu aralık bantlarının her birine
Safiüddin'in kullandığı 17 perdenin adları verilir. Dolayısıyle, sözgelimi
Rast bandının merkezinden 35.3 cent pest ve tiz2
bölgedeki tüm sesler Rast diye adlandırılacaktır.
İcraların Kimlik Bilgileri
Değişik makamlarda değişik icracılarca, dolayısıyle
değişik enstrümanlarla değişik akortlarda yapılmış icralara kolay erişim
ve istenen sorguların yapılabilmesi bakımından, ses kayıtlarının kimlik
bilgilerinin de özenle girilmesi önem taşımaktadır. İcraAnalizi bu işlem
için uygun bir arayüz ve araçlar sağlamaktadır. Giriş ekranı şu gönünümdedir:
Şekil 1. İcraAnalizi'nin, icraların kimlik bilgilerine
ilişkin verileri topluca gösterdiği ana ekranı
Ekranın solunda bilgisayar depolama birimleri, klasörler
ve dosyaların adları yer alır. Bir dosyanın üzerine konumlanınca, buna
ilişkin kimlik bilgileri kartı açılmışsa imleç sağdaki tablonun ilgili
kaydına gider. Kart açılmamışsa en son satıra konumlanır ve sol altta
[Yeni Kayıt] başlıklı komut tuşu belirir. Bu tuş tıklandığında
ise yeni bir kayıt yaratılır, dosya adı ve dizin gibi bilgiler otomatik
olarak ilgili alanlara yazılır. Öteki alanları kullanıcının doldurması
gerekir... Sağdaki çizelgede bulunan Çalgı, Makam, İcracı, Âhenk gibi
alanların başlığı fare ile tıklanırsa sıralama bu alana göre yapılır.
Kimlik Bilgileri Kartı
Gerek yeni bir kart açıldığında, gerekse varolan
bir kayıt seçildiğinde Şekil 2 belirir.
Şekil 1'de topluca görülen bilgilere buradan
tek tek ve daha ayrıntılı olarak erişilebilir.
Şekil 2. Bir icraya ait kimlik bilgileri ekranı
Buradaki bazı alanların anlamları şöyledir:
Akort: İcranın hangi âhenkte yapıldığını gösterir.
Kalibrasyon: Âhenkten daha küçük frekans farkları
olan icraları aynı kategoriye sokabilmeye yarar.
Tolerans: Dikit grafikleriyle
hesaplanan merkezî frekans bantlarının hangi genişlikte olacağını belirler.
Zaman Bölgesi: İcranın belli bir kısmının
analiz edilmesini sağlar. Örneğin -5000 ilk 50 saniyenin,
4000-4500 40 ilâ 45. saniyeler arasının, 6000- ise 1. dakikadan
sonrasının dikkate alınmasını sağlar.
Frekans Bölgesi: Yalnızca belli frekans bantlarının
işlenmesine yarar. Formatı Zaman Bölgesi ile aynıdır, fakat Cent birimindendir.
Özel Kod 1, 2: Kayıtları belli ölçütlere göre
sınıflamaya olanak sağlar.
Onay 1, 2: İcra üzerinde gerekli çalışmanın
ne ölçüde yapılmış olduğunu belirler.
Ham Bilgilerin Aktarılması
Bu işlem, bir kart açıldıktan sonra en az bir kez
yapılmalıdır. Eşit aralıklı zamanlarda yapılmış frekans ölçüm değerlerinin
veritabanına aktarılmasını sağlar. Bu ham verinin görüntülendiği tabloda,
Girdi Formatı paragrafında anlatılan kurala
göre perde adları da yer alır (Şekil 3).
Şekil 3. Bir icraya ait ham veriler çizelgesi
Seyir Grafikleri
Ölçüm verilerinin; yatay eksen zamanı, düşey eksen
frekansı göstermek üzere biçimsel temsilidir. Fare ile belirlenen bir
bölgeyi işaretleyip büyüterek inceleme olanağı vardır (Bkz. Şekil 7).
Şekil 4. Bir icranın ilk 5 saniyesinin seyir
grafiği
Benzer bir grafik bazı ekstra bilgiler de içerir
(Şekil 5).
Şekil 5. Yalın bir icranın seyir grafiği
İcrada kaç değişik ses bulunduğu, en pest ve en tiz
sesler, normal ve ağırlıklı ortalama ile tepe değeri (mod) bu bilgiler
arasındadır. Bu son değer grafikte ayrı bir renkle yatay çizgi olarak
gösterilmiştir (Segâh perdesi). Düşey çizgileri yarı-ton, 3.1 Holder
koması (3 Pisagor koması) ve 1 Holder koması aralıklarıyla çizdirme
olanağı vardır.
Dikit Grafiği
Bir anlamda, seyir grafiğinin saatin ters yönünde
90 derece döndürülüp grafikteki tüm noktaların x eksenine maddesel noktalarmış
gibi izdüşürülmesinden ibarettir (Şekil 6).
Şekil 6. Bir seyrin dikit grafiği
Yatay eksen frekansı gösterir ve perde adları yerine
Cent ya da Frekans değerleri görüntülenebilir. Düşey eksen ise santisaniye
(cs) cinsinden zamandır. Şekil 6 yakından incelenirse,
C-1'e 6934 Cent uzaklığındaki şûrî perdesinin icra boyunca 48
cs; 7646 Centlik beyâtî perdesinin 42 cs işitildiği anlaşılacaktır
vb... Ancak, dikitler hem tepe noktasına göre simetrik değildir, hem
de asıl tepelerin yakınında yerel tepeler de vardır. Örneğin 6934 tepesi
dolayına yakınlaşıldığında şu manzarayla karşılışılır (Şekil
7):
Şekil 7. Şekil 6'daki şûrî tepesi dolayına yakından
bakış
İlk birkaç yerel tepe 6926 Cent (45 cs), 6928 Cent
(43 cs), 6922 Cent (42 cs), 6924 ve 6937 Cent (41'er cs), 6939 Cent
(39 cs) şeklindedir. Oysa ilki dahil bu 8 tepe [6922, 6939] aralığı
içindedir. Yani 17 Centlik dar bir bölgede... Öte yandan, asıl tepe
merkez kabul edilince pest taraftaki yoğunlaşmanın daha fazla olduğu
hemen dikkati çekmektedir.
Bu nedenle, İcraAnalizi, kullanıcı tarafından belirlenen
Tolerans parametresini de kullanarak şöyle davranır:
Grafiğin en üstünden altına doğru ilerlemeye başlar.
Rastladığı ilk nokta, en uzun süre işitilen sese aittir. Bunu ilk tepe
noktası olarak not eder. Aşağıya doğru ilerlemesini sürdürür; yeni bir
noktaya rastladığında, önce bu değerin daha önce tepe noktası olarak
not edilip edilmediğine bakar. Edilmemişse, bu kez daha önce not edilmiş
tepelerden birinin [-Tolerans/2, +Tolerans/2] komşuluğunda bulunup bulunmadığını
kontrol eder. Yanıt evetse, sözkonusu tepenin santisaniye değerine bu
yeni noktanın santisaniye değerini ekler... Bu şekilde, hem tüm tepelerdeki
kalış süreleri için daha gerçekçi bir değer (ağırlık merkezi) elde etmiş
olur, hem de birbirine çok yakın sesleri ayrı ayrı perdeler saymaktan
kurtulur... Bir başka deyişle, Tolerans parametresi ölçümün çözünümünü
belirler. Şekil 8, Tolerans 36 olmak üzere
Şekil 7'de grafiği görülen seyre ait sonuçları
göstermektedir. 'Ortalama Cent', 'Tepe Noktası'yla 'Ağırlık Merkezi'nin
ortalamasıdır.
Sonuç
Analizin son aşamasıdır. Ses kaydında bulunan
tüm frekansların santisaniye sürelerine göre büyükten küçüğe sıralanmış
değerlerinden oluşan bu tabloda (Şekil 8) son
bir işlem yapılmalıdır. Bu işlem, çok kısa süre işitilmiş seslerin süzülüp
atılmasından ibarettir. Örneğin Şekil 8'de 12.
satırdaki 8 santisaniye işitilmiş ses ve onu izleyenlerin tümü süzülürse
Şekil 9 elde edilecektir.
Şekil 8. Şekil 6'daki
seyrin sonuç tablosu
Şekil 9'da sesler pestten
tize doğru sıralanmıştır. Kürdî ve beyâtî perdelerinin
değişik değerlerle ikişer kez gözüktüğü dikkati çekmektedir, ki bu durum
Şekil 6'da zaten açıkça görülmektedir.
Şekil 9. Şekil 6'daki
seyrin sıralı sonuç tablosu
[İşle] komutu verilince ölçüm sonuçlanmış
olur ve bu değerler İcra Kartı ekranının altında görünmeye başlar. Ayrıca,
'Aralıklar' seçeneği işaretlenirse şu görünüme bürünür (Şekil
10):
Şekil 10. Şekil 6'daki
seyrin perdelerinin oluşturduğu aralıklar
Bu tabloda yer alan 50 Cent mertebesindeki küçük
aralıklar, aynı bir perdenin sözgelimi çıkış ve inişler sırasında aldığı
değişik değerler nedeniyle ortaya çıkmışlardır ve ya önceki ya sonraki
aralıklara eklenerek yorumlanmalıdırlar.
Aralıkları koma ve oran (kesir) olarak görmek de
mümkündür. İki tamsayının oranı, yani rasyonel sayı formunda hesaplamalar
için AralıkÖlçer programından yararlanılabilir.
Bu program İcraAnalizi ile aynı veritabanını kullandığı için, hesaplanan
değerleri bir kez daha girmeye gerek yoktur.
M. Kemal Karaosmanoğlu
1 Cüneyt Gürenç,
YTÜ Sanat Tasarım Fakültesi Duysal Tasarım Programı, "Türk Halk
Müziğinin Çeşitli Ayaklarından İcraların Bilgisayarla Frekans Analizi",
Güz 2006.
2 1200 / 17
≈ 70.6, 70.6 / 2 = 35.3 tür.
|