Bizdeki musiki nazariyatı kitaplarında genellikle Batı müziği
için tek bir ses sistemi (12 eşit tamperamanlı sistem) var olduğu kabul
edilip yazılır; dolayısıyle bu görüş musiki çevrelerinde çok yaygındır.
Oysa, çok öteden beri, keman gibi perdesiz yaylı çalgıların özellikle
piyano vb. klavyeli bir enstrümana eşlik etmezken Pisagor dizisini[1],
üflemeli çalgıların ise Batlamyus-Zarlino dizisi de denilen doğal diziyi[2]
kullandığına ilişkin kesin gözlem ve deneyler vardır. Aynı kaynaklar
insan sesinin tercih ettiği dizi için farklı şeyler söylemekte, fakat
bunun tampere sistem olmadığında birleşmektedirler.
Daha yakın zamanlarda ise,
teknolojinin ve elektronik müzik aletlerinin gelişmesiyle, Batıda, insan
kulağının ayırdedebileceği her frekanstaki sesi kullanma eğilimleri
ortaya çıkmıştır (Şekil 1).
Bu yazıda, 12’li tampere dizinin seslerini yetersiz ve yapay bularak
gerçek sesleri arayan iki müzik adamının -Amerikalı Harry Partch ile
Fransız Alain Daniélou’nun- sistemlerinden sözetmek ve bizim ses sistemlerimizle
karşılaştırmak istiyoruz.
Harry
Partch (1901 – 1974) ses sisteminde, eşit olmayan 43 aralık ve ilk sesin
sekizlisiyle birlikte 44 perde vardır. Aralıklar pestten tize çıkışta
ve tizden peste inişte simetriktir. Partch, başlangıç perdesi olarak
392 frekanslı Sol’ü almıştır
(Dolayısıyle, bizim sistemimize göre notaya alınmış bir eserin, eskiden
Sipürde ya da Ahterî denilen, şimdi ise "1 Sesten"
diye ifade edilen âhenkten/akorttan icra edilmiş şekli ile aynı frekans
bölgesine tekabül eder.) Partch Sol’ü gerçekte yalnızca bir referans
noktası olarak almış, hatta perde adları yerine 1/1, 5/4, 3/2 gibi frekans
oranlarını kullanmış, aralıklar için ise "Asal Birim", "Majör Üçlü",
"Mükemmel Beşli" vb. terimleri tercih etmiştir.
Tablo 1’de, tizden peste doğru Partch’ın perde adları, aralıkların oran
ve Cent olarak değerleri gösterilmiştir. (Partch bazı perdelere isim
vermemiştir. Tabloda parantez içinde yazanlar, bu perdelere bazı müzisyenlerin
verdiği, o da yoksa tarafımızdan verilmiş isimlerdir.)
Hesaplanabileceği gibi, Partch’ın sisteminde ardışık sesler arasında
10 farklı aralık vardır (Tablo 2):
Aralıkların bu kadar çeşitli oluşu transpozisyon (göçürme) olanaklarını
azaltır. Fakat, dikkat edileceği gibi, bunların tümü süperpartiküler
denilen türden aralıklardır. Yani, n bir doğal sayı olmak üzere,
(n+1) / n şeklindeki (küçük) tamsayılarla ifade edilebilirler
ve bu, özellikle çoksesli müzikte büyük bir avantajdır. Bizimki gibi
teksesli müzikler için de, hem perde sayısının çok hem de aralıkları
oluşturan oranların küçük sayılardan ibaret oluşu ayrı bir önem taşır.
Bu aralıklardan ikisi (55/54 ile 45/44), Partch’ın diğer aralıklarının
toplamı şeklinde ifade edilebilmektedir:
55 / 54 = 100 / 99 x 121 / 120
45 / 44 = 81 / 80 x 100 / 99.
Partch’ın sisteminde nerdeyse yarım koma değerinde aralıkların bulunuşu,
bizimki gibi, ezgi(melodi)nin ağırlık taşıdığı Doğu müziklerinde bu
sistemin perdelerinin denenebileceğini düşündürmektedir.
Alain
Daniélou (1907 - 1994) ise yıllarca Hindistan’da yaşamış ve Hint müziği
üzerine araştırmalar yapmış bir Fransız müzisyendir. Kurduğu ses sisteminde
gerçekte 53 perde var ise de, o, bunlardan 36’sının yeterli olduğunu
söylemiş ve ürettirdiği orgda 1 oktava bu sayıda tuş koydurmuştur (Tablo
3 ve Şekil 3).
Görüldüğü gibi Daniélou normal diyez
ve bemol işaretlerine ek olarak + ve - simgelerini de kullanmakta, böylelikle
4 diyez + 4 bemol olmak üzere toplam 8 arıza işareti kullanmış olmaktadır.
Daniélou’da 6 çeşit aralık vardır (Cent olarak 19.55, 21.51, 49.17,
51.12, 68.72, 70.67; koma olarak 0.86, 0.95, 2.17, 2.26, 3.04, 3.12).
Fakat bunlar Partch’ınkiler gibi süper-partiküler değildir. Ayrıca aralıklar
çıkışta ve inişte asimetriktir.
Bu
müzisyenlerin her ikisi de, kurdukları ses sistemini soyut bir teori
olarak bırakmamış, bu sesleri üretebilen müzik aletleri de yapmış ya
da yaptırmışlardır. Özellikle Partch çok sayıda müzikal enstrüman üretmiştir
(Şekil 2 ve 3).
Bizde
açıkça telaffuz edilmemekle birlikte zımnen onaylanan, bir oktavın 53
eşit parçaya bölünmesi (Mercator - Holder koması) ile elde edilmiş yapay
sistem ile, Arel-Ezgi-Uzdilek’in 24 eşit-olmayan aralıklı sistemi, Töre-Karadeniz’in
eşit-olmayan 41 aralıklı sistemi ve yukardaki sistemleri ortak grafiklerde
toplamak ilginç olacaktır. Hem en ilginci olması nedeniyle
hem de yerden tasarruf etmek için, yalnızca 53 eşit tamperemanlı sistem
ile Harry Partch’ın sisteminin karşılaştırma grafiği konulmuştur (Şekil
4).
Bu grafikte aralıklar logaritmik ölçekte çizilmiştir. Solda 53’lü tampere
sistemin, sağda öteki sistemin perdeleri yer almaktadır. Ortadaki küçük
yuvarlaklar 12’li tampere sistem seslerinin yerini göstermektedir. Partch
ses sistemine ilişkin bilgiler en sağda
(Oran : Koma :
Cent)
formatında yazılmıştır.
Uşşak/Hüzzam/Sabâ
vb. cinslerinin kullanıldığı eserlerin icrası için Arel-Ezgi-Uzdilek’in
24’lü sisteminin seslerinin yetersiz kaldığı, bu sistemi savunanlar
dahil herkesçe kabul ve ifade edilen bir gerçektir.
Bu olgudan hareketle, Türk müziği eserlerinin icrasında Partch’ın perdeleri
kullanılırsa ortaya nasıl bir sonuç çıkacağını görebilmek için teorik
- pratik bir çalışma yaptık:
Musiki teorisi kitaplarımıza göre yerinde Uşşak cinsi (dörtlüsü) şu
perdelerden oluşmaktadır:
Lâ – Sib1
– Do – Re
Fakat, pratikte özellikle karar (Lâ) perdesine inen ezgilerde Si perdesinin
1 değil, 2 - 3 koma kadar pest basılacağı söylenir.
Yani, aralıkların koma cinsinden yaklaşık olarak şöyle olması gerekir:
Çıkışta: 7 -
6 - 9
İnişte:
6 - 7 -
9.
Do - Re aralığı 9/8 oranı ile
gösterilen 9 komalık Tanini’den oluşur. Fakat, 6 ve 7 komalık aralıklar
için Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde tanımlanmış perdeler yoktur. (Daha
doğrusu, Dr. Suphi Ezgi bundan tâ 67 yıl önce basılmış kitabında Uşşak
cinsi aralıklarının 11/10, 320/297 ve 9/8’den oluştuğunu, fakat genel
dizinin düzenini bozmamak ve nota yazım kolaylığı için, bunlar yerine
yaklaşık değerleri olan Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tanini aralıklarının
alınacağını söylemektedir.
Burada şu iki husus dikkati çekiyor: 1. Zaman ilerledikçe her şey gibi
Türk müziği teorisinin de yeni kişiler tarafından geliştirilmesi, daha
ileri götürülmesi gerekirken, bunun tersine tanık oluyoruz. Yukardaki
oranlara göre bu aralıkların 165 - 129 - 204 Cent ya da 7.3 -
5.7 - 9 komadan oluştuğu hesaplanabilir. Fakat günümüzdeki kitaplarda
bu netliğe rastlamak mümkün değildir. 2. Ezgi’nin yukardaki açıklamasından,
farklı gösterilseler de, icrada bizzat bu aralıkların kullanılması gerektiği
anlamını çıkarmak herhalde yanlış olmaz. Peki, hem teoride hem pratikte
doğru aralıkların kullanılmamasının nedeni nedir? Ezgi’nin yukardaki
açıklamasına ek olarak, aralık sayısını 24 ile sınırlama isteği bunda
etkili olsa gerektir. Çünkü Hicaz, Saba vb. makamlarda kullanılan 16/15,
14/13, 12/11, 7/6 vb. aralıklar da işin içine katılırsa sistem çok karmaşıklaşmaktadır.)
Konuya kuşbakışı gözatınca şu çıkıyor:
Teoriyi ve nota yazısını sade tutmak için bazı ince ayrıntılardan vazgeçilince,
asıl önemli konu olan icra da bundan olumsuz anlamda etkilenmiştir.
Tersi yapılsa, teorinin karmaşıklığı yüzünden muhtemelen onun sonucu
da pek iyi olmayacaktı.
Oysa, daha iyi düşünülmüş bir teorik sistem sayesinde, hem sadelik olabildiğince
korunabilir, hem de icra konusu çözümlenebilir.
Bir örnek olarak, Uşşak cinsindeki aralıkları Partch sisteminde araştıralım:
Tablo 1’de görüldüğü gibi,
Partch sisteminde ‘Majör Tam İkili’ (Lâ: 9/8) ile ‘Dörtlü’ (Do: 4/3)
arasında 9 tane perde vardır. Bunlardan, Si ve bemolleri diye adlandırabileceğimiz
14/11, 5/4, 11/9, 6/5 ve 32/27 frekanslı 5 adet perdeyi ele alarak,
oluşan aralıkları oran, Cent ve koma cinsinden yazalım (Tablo 4).
Görüldüğü gibi, 3. sırada yer alan ve Lâ - Do aralığını 88/81 ve 12/11
alt-aralıklarına bölen 11/9 frekanslı perde, tanıma en uygun seçenek
gibidir. Zaten 12/11 aralığı Rauf Yekta’da geçmektedir
(Yekta, sayfa 64, 66 vb.). Yalçın Tura ise, durağa göre frekansı 12/11
olan perdenin, Segâh perdesinin en yaygın kullanılan şekli olduğunu
Safîü’d-dîn ve Abdü’lkadir’den nakletmektedir (Tura, sayfa 193, 202
vb.). 5. sıradaki 32/27 frekanslı son perde ise bu aralığı tıpkı Arel-Ezgi
sistemindeki gibi bir Bakıyye ve bir Taninîye bölmektedir. 4. sıradaki
6/5 perdesinin oluşturduğu 16/15 ve 10/9 aralıkları ise, bizde bugün
Küçük/Büyük Mücennep denilen aralıkların yaklaşık değerleridir.
Öteden
beri tartışılagelen bu konularla ilgili bu küçük incelememizin soyut
düzeyde kalmaması için bir uygulama yaptık. Bazı eserlerimizi, bilgisayar
ile, burada sözü geçen/geçmeyen 8 farklı ses sisteminde enstrümantal
olarak icra ettirdik. Sonuçta, özellikle duyarlı kulakların ayırdedebildiği
çeşitlilikte ezgiler ortaya çıkmıştır. Bunlardan hangisinin pratikte
kullanılmakta olan sistemle uyumlu olduğu (ya da, hiçbirinin uyumlu
olmadığı) yine aynı kişilerce saptanabilir.
Bir enstrümanla elle icra etmek suretiyle bu farkların ortaya çıkması
çok külfetli, belki de imkânsızdır. Bilgisayarın sunduğu bu olanağın
sonucunu işitmek isteyenler şu İnternet sitesine erişebilirler:
http://www.musiki.org/index.htm
Bu sitede yer alan eserler genellikle Partch sistemi sesleriyle icra
ettirilmiştir. 24 makamı ihtiva eden, Dede Efendi’ye atfedilen
Rast Kâr-ı Nâtık’ın ise 8 farklı ses sisteminde icrası vardır.
Bu eserin notası bilgisayara girilirken, 24 sesli Arel-Ezgi-Uzdilek
sistemine göre notaya alınmış şeklinden yararlanılmıştır.
Bu sistemdeki perdelerin, örneğin Partch sisteminin hangi perdelerine
karşılık kullanıldığını görmek için Şekil 4’teki "^" ve "v" işaretlerine
bakılabilir.
Bu eserin bizzat 41 sesli Töre-Karadeniz sistemi için notaya alınmış
şekli
de yine MIDI formatında aynı İnternet sitesinde sergilenmektedir.
Nihaî
kararı elbet halk (dinleyiciler) ve müzik otoriteleri verecektir. Fakat
bizim kişisel görüşümüz şudur:
Müziğimize gerçek tadını veren ve pratikte zaten kullanılmakta olan
küçük aralıklara hakettikleri önem verilecekse, "Filanca perde 2-3 koma
pest basılır" kabilinden, net olmayan/bilimdışı ‘bilgilendirme’lerden
vazgeçilip, nazarî bilgiler gözden geçirilerek teori - pratik uyumu
sağlanmalıdır. Yok "Çok inceye girilmemesi" tercih ediliyorsa, o zaman
konservatuvarlarda - derneklerde ses sistemine ilişkin teorik dersler
okutulmasının, bu konuda kitaplar yazılmasının hiçbir anlamı kalmaz.
Çünkü, dinleyenlerin çoğunun şu görüşe katılacağı kesindir ki, o kaba
bakış açısıyla, Rast Kâr-ı Nâtık gibi çok sayıda makamdan oluşan
bir eserin bile 12 eşit tamperamanlı ya da 24 eşit-olmayan aralıklı
seslerle icraında büyük bir fark yoktur.
M. Kemal
Karaosmanoğlu
Musiki Mecmuası,
sayı 470, Kış 2000
|
Şekil 1
Bugün ABD
ve Avrupa'daki müzik aleti mağazalarından satın alınabilecek bir gitar.
Resimdeki model, 'Tam tınlama (Just Intonation)' özelliğine uygun 62
perdeye sahiptir
Perde Adı
|
Temel Sesle Aralığı
|
|
Oran
|
Cent
|
Sekizli
|
2
|
/
|
1
|
1 200
|
(Eksik sekizli)
|
160
|
/
|
81
|
1 178
|
(Artık aşırı majör yedili)
|
64
|
/
|
33
|
1 147
|
(Aşırı majör yedili)
|
40
|
/
|
21
|
1 116
|
Klasik majör yedili
|
15
|
/
|
8
|
1 088
|
Ondalıksız nötr yedili
|
11
|
/
|
6
|
1 049
|
(Artık büyük minör yedili)
|
20
|
/
|
11
|
1 035
|
Tam minör yedili
|
9
|
/
|
5
|
1 018
|
Pisagoryan minör yedili
|
16
|
/
|
9
|
996
|
Armonik Yedili
|
7
|
/
|
4
|
969
|
Septimal majör altılı
|
12
|
/
|
7
|
933
|
Pisagoryan majör altılı
|
27
|
/
|
16
|
906
|
Majör altılı
|
5
|
/
|
3
|
884
|
Ondalıksız nötr altılı
|
18
|
/
|
11
|
853
|
Minör altılı
|
8
|
/
|
5
|
814
|
(Minör altılı altı)
|
11
|
/
|
7
|
782
|
Septimal minör altılı
|
14
|
/
|
9
|
765
|
Artık beşli
|
32
|
/
|
21
|
729
|
Mükemmel beşli
|
3
|
/
|
2
|
702
|
Eksik beşli
|
40
|
/
|
27
|
680
|
Armonik eksik beşli
|
16
|
/
|
11
|
649
|
Euler tritonu
|
10
|
/
|
7
|
617
|
Triton
|
7
|
/
|
5
|
583
|
Armonik artık dörtlü
|
11
|
/
|
8
|
551
|
Artık dörtlü
|
27
|
/
|
20
|
520
|
Dörtlü
|
4
|
/
|
3
|
498
|
Eksik dörtlü
|
21
|
/
|
16
|
471
|
Septimal majör üçlü
|
9
|
/
|
7
|
435
|
(Artık majör üçlü)
|
14
|
/
|
11
|
418
|
Majör üçlü
|
5
|
/
|
4
|
386
|
Ondalıksız nötr üçlü
|
11
|
/
|
9
|
347
|
Minör üçlü
|
6
|
/
|
5
|
316
|
Pisagoryan minör üçlü
|
32
|
/
|
27
|
294
|
Septimal minör üçlü
|
7
|
/
|
6
|
267
|
Septimal tam İkili
|
8
|
/
|
7
|
231
|
Majör tam ikili
|
9
|
/
|
8
|
204
|
Minör tam ikili
|
10
|
/
|
9
|
182
|
Orta ikili
|
11
|
/
|
10
|
165
|
Minörce ikili
|
12
|
/
|
11
|
151
|
Minör diyatonik yarıton
|
16
|
/
|
15
|
112
|
Minör yarıton
|
21
|
/
|
20
|
84
|
(Yarım minör ikili)
|
33
|
/
|
32
|
53
|
(Koma)
|
81
|
/
|
80
|
22
|
Asal Birim
|
1
|
/
|
1
|
0
|
Tablo 1
Harry Partch
Ses Sistemi
Oran
|
Cent
|
Koma
|
45
|
/
|
44
|
38.91
|
1.718
|
49
|
/
|
48
|
35.70
|
1.577
|
50
|
/
|
49
|
34.98
|
1.545
|
55
|
/
|
54
|
31.77
|
1.403
|
56
|
/
|
55
|
31.19
|
1.378
|
64
|
/
|
63
|
27.26
|
1.204
|
81
|
/
|
80
|
21.51
|
0.950
|
99
|
/
|
98
|
17.58
|
0.776
|
100
|
/
|
99
|
17.40
|
0.768
|
121
|
/
|
120
|
14.37
|
0.635
|
Tablo 2
Partch
Aralıkları
Perde Adı
|
Pay
|
|
Payda
|
Cent
|
Do
|
2
|
/
|
1
|
1 200
|
Do-
|
160
|
/
|
81
|
1 178
|
Si+
|
243
|
/
|
128
|
1 110
|
Si
|
15
|
/
|
8
|
1 088
|
Si-
|
50
|
/
|
27
|
1 067
|
Si b+
|
9
|
/
|
5
|
1 018
|
Si b
|
16
|
/
|
9
|
996
|
Si b-
|
225
|
/
|
128
|
977
|
La+
|
27
|
/
|
16
|
906
|
La
|
5
|
/
|
3
|
884
|
La-
|
400
|
/
|
243
|
863
|
La b+
|
8
|
/
|
5
|
814
|
La b
|
128
|
/
|
81
|
792
|
La b-
|
25
|
/
|
16
|
773
|
Sol+
|
243
|
/
|
160
|
723
|
Sol
|
3
|
/
|
2
|
702
|
Sol-
|
40
|
/
|
27
|
680
|
Fa#+
|
64
|
/
|
45
|
610
|
Fa#-
|
45
|
/
|
32
|
590
|
Fa#-
|
25
|
/
|
18
|
569
|
Fa+
|
27
|
/
|
20
|
520
|
Fa
|
4
|
/
|
3
|
498
|
Fa-
|
320
|
/
|
243
|
477
|
Mi+
|
81
|
/
|
64
|
408
|
Mi
|
5
|
/
|
4
|
386
|
Mi-
|
100
|
/
|
81
|
365
|
Mi b+
|
6
|
/
|
5
|
316
|
Mi b
|
32
|
/
|
27
|
294
|
Mi b-
|
75
|
/
|
64
|
275
|
Re+
|
256
|
/
|
225
|
223
|
Re
|
9
|
/
|
8
|
204
|
Re-
|
10
|
/
|
9
|
182
|
Re b+
|
16
|
/
|
15
|
112
|
Re b
|
256
|
/
|
243
|
90
|
Re b-
|
25
|
/
|
24
|
71
|
Do+
|
81
|
/
|
80
|
22
|
Do
|
1
|
/
|
1
|
0
|
Tablo 3
Alain Daniélou Ses Sistemi
Şekil 2
Harry Partch’ın üretiği onlarca müzik aletinden biri olan Chromelodeon
I. Bu orgun tuşlarındaki renkler, Partch’ın küçük sayılardan oluşan
oranlarına karşı gelmekteydi: Kırmızı: 1, Turuncu: 3, Sarı: 5, Yeşil:
7, Mavi: 9, Menekşerengi: 11. Aletin ses alanı, kendi sistemindeki perde
sayısının yaklaşık 2 katı, yani 2 oktavdır. Fotoğrafın sol üst köşesinde
görülen ve alt-bas diye adlandırılan küçük ek klavyedeki tuşlar, daha
sonra üretilen Chromelodeon II’nin normal tuşları arasına konulmuştur.
Şekil 3
Alain Danielo'nun talep ve inisiyatifiyle üretilen Semantic adlı bu elektronik
piyano 105 tuşlu iki ayrı klavyeden oluşur. Bir oktavda 36 farklı perde
vardır. Yani, yaklaşık 6 oktavlık bir ses alanına sahiptir. İçinde bulunan
amplifikatör sayesinde ek bir yükseltici gerekirmez.
1
|
Lâ
(9/8)
|
Si
14/11
|
Do
(4/3)
|
Aralık:
|
Oran
|
112/99
|
22/21
|
|
|
Cent
|
213.6
|
80.5
|
|
|
Koma
|
9.43
|
3.56
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Lâ
(9/8)
|
Si1
5/4
|
Do
(4/3)
|
Aralık:
|
Oran
|
10/9
|
16/15
|
|
|
Cent
|
182.4
|
111.7
|
|
|
Koma
|
8.06
|
4.93
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Lâ
(9/8)
|
Si2
11/9
|
Do
(4/3)
|
Aralık:
|
Oran
|
88/81
|
12/11
|
|
|
Cent
|
143.5
|
150.6
|
|
|
Koma
|
6.34
|
6.65
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Lâ
(9/8)
|
Si3
6/5
|
Do
(4/3)
|
Aralık:
|
Oran
|
16/15
|
10/9
|
|
|
Cent
|
111.7
|
182.4
|
|
|
Koma
|
4.93
|
8.06
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Lâ
(9/8)
|
Si4
32/27
|
Do
(4/3)
|
Aralık:
|
Oran
|
256/243
|
9/8
|
|
|
Cent
|
90.2
|
203.9
|
|
|
Koma
|
3.98
|
9.01
|
|
|
|
|
|
|
Tablo 4 Partch’ın Ses Sisteminde
Lâ - Do Arasındaki Bazı Perdelerin Analizi
Şekil 4
53 eşit tamperemanlı
sistem ile Harry Partch’ın sisteminin karşılaştırma grafiği için
tıklayınız
|